De kleuren van de regenboog
We leven in een tijd waarin digitale beelden veel invloed kunnen hebben op de maatschappij en ons dagelijkse leven. Onze vrienden ontmoeten we op sociale media en veel gesprekken verlopen via de mobiele telefoon: realiteit en virtualiteit strijden om onze aandacht en tijd. Ook op het gebied van de identiteit worden wij overladen met wetenswaardigheden over de vele vormen van diversiteit en andere LHBTIQ- onderwerpen. Maar uiteindelijk gaat het over mensen met echte emoties: zoals verlangen, twijfel, onzekerheid, verliefdheid, vriendschap etc. Gevoelens die net zo divers zijn als de kleuren van de regenboog! Praten over seksuele diversiteit en relaties komt in het onderwijs niet dagelijks voor. Maar de meeste jongeren zijn zich wel bewust van de verschillen tussen jongens en meisjes en hun eigen seksuele ontwikkeling. Vaak zijn de ouders de eersten waarmee ze dit bespreken. Maar onze school wil ook een veilige leeromgeving bieden waarin jongvolwassenen zich kunnen ontwikkelen en hun eigen identiteit mogen ontdekken, zonder dat zij het gevoel krijgen dat zij in ‘hokjes’ worden geplaatst.
‘Mogen zijn wie je bent’, is een basisvoorwaarde voor groei en ontwikkeling op elk terrein. De Dijk streeft ernaar de Rainbowgedachte als onderdeel van de “Gezonde School” te integreren in de dagelijkse onderwijspraktijk. Zowel de leerlingen als het personeel willen wij de ruimte en veiligheid bieden om zijn/haar eigen ‘kleur’ te kunnen uitstralen!